RuneScape Mobile (+ interview)

Runescape Mobile (+ interview)
Runescape Mobile (+ interview)
Runescape Mobile (+ interview)

8 september 2018 | 7:30

De grootste gratis MMORPG is al sinds jaar en dag RuneScape. Hetgeen waar de community al een tijdje geduldig op wacht is RuneScape Mobile. Voor Old School RuneScape zijn er al geruime tijd bèta – test voor, maar een datum voor de officiële release liet op zich wachten. Dat is nu bekend: 30 oktober 2018.

De app
Je kan RuneScape en Old School RuneScape gratis spelen, maar ook met een abonnement. Mocht je een abonnement hebben én een Android-telefoon, dan kun je nu al de app downloaden en spelen. Heb je een iPhone dan kun je hier aangeven, dat je interesse hebt. Vanaf 30 oktober kun je ook spelen zonder een betaald abonnement.

De interface
De interface is bijzonder intuïtief. Rondlopen gaat met tikken op het scherm. Net als in de pc-versie kun je een plek ergens op de mini-map selecteren en je poppetje rent er naartoe. Mocht je juist niet met de mini-map willen werken, dan haal je die met een druk op de knop weer weg. Alles draait erom je scherm zo vrij mogelijk te houden om zoveel mogelijk te kunnen zien. Het scherm in- en uitzoomen gaat op de manier zoals je dat gewend bent van een smartphone. Je kan je scherm ronddraaien, net als met je muis. Als je in de buurt van een mogelijke vijand, zoals een goblin, staat, dan kan deze je aanvallen. Je kan gewoon wegrennen als je geen zin hebt in een confrontatie. Door je vinger op een object of persoon te houden, krijg je een menuutje te zien met de opties die je kunt doen. Dit werkt zo in de gamewereld, maar ook in je inventaris en op andere plekken.

Runescape Mobile

Interview
Tijdens Gamescom mochten we de senior communications manager Jon Wilcox en product manager van Old School RuneScape John Colgrave vragen stellen en zelf ook met RuneScape Mobile  aan de slag. Niets leukers dan gamen en meteen de makers te kunnen ondervragen.

Wilcox: Canada kreeg begin augustus reeds een ‘soft launch’ en de respons van de Scapers (RuneScape – spelers) was buitengewoon positief. Zo positief had [ontwikkelaar] Jagex het niet eens verwacht. Veel gamers die jaren geleden waren afgehaakt, pakken nu de game weer op. Ze speelden het als tieners, maar gingen werken, trouwen, kregen kinderen en hadden daardoor geen tijd om te spelen. Omdat je nu Old School RuneScape op je mobiel kan spelen, kun je even tussendoor wat doen: op de wc, in de tram, in het vliegtuig… Zolang ze het niet doen tijdens het autorijden, vinden wij het best.

Colgrave: Het is dezelfde game met alle content en quests die je kent. We hebben er ook voor gezorgd dat je slechts één keer inlogt. Als je op je telefoon bezig bent, dan moet je af en toe iets anders doen (bellen bijvoorbeeld). Het is erg irritant als je dan steeds opnieuw zou moeten inloggen.

Hebben jullie ook alle audio vanuit de game? De ingesproken quests? De muziek?
Colgrave: Ja, absoluut.

Dat kost toch erg veel opslagruimte om al die audio op je telefoon te hebben?
Colgrave: Magie. We cachen het geluid. Op zich zijn de audio-bestanden erg klein.

Wilcox: RuneScape was jarenlang een browsergame. We hebben er indertijd al voor gezorgd dat de audiobestanden zo klein mogelijk zijn.

Als je op de pc speelt, dan kun je alle audio al streamend binnenhalen. Als je dat op je telefoon moet doen, dan kost dat toch erg veel data?
Colgrave: Het installatiebestand is slechts 6 MB. Daarna download je 50MB en dan heb je de hele game. Terwijl je aan het spelen bent, dan loop je gewoon rond. Je downloadt dus geen bestanden (assets) meer. Als je non-stop speelt, dan kost dat je 10 tot 20 MB per uur. Dat is het voordeel van het werken met een goed technisch team en oude technologie. Je hebt hier alle 138 quests en alle 576 liedjes. Elk liedje is maar een aantal kilobytes namelijk.

Runescape Mobile

Wilcox: De game draait op 60 frames per seconde op je mobiel. Vergelijk dat maar met de pc-versie die op 50 frames per seconde draait.

Is de 60 fps een toevalligheid of was dat één van jullie doelstellingen?
Colgrave: Een toevalligheid.

Hoe kan het dat RuneScape wel 60 fps haalt op mobiel, maar op 50 fps blijft hangen op een desktop pc?
Colgrave: Ik ken niet alle technische termen, maar Old School RuneScape wordt gerenderd vanaf je cpu (computer processor). Om het op mobiel goed werkend te krijgen hebben we de zwaarste aspecten van het spel uitbesteed aan de gpu (grafische processor). Dat zorgde ervoor dat alles sneller draait.

Kun je ook Deadman Mode op je mobiel spelen?
Wilcox: Dat is inderdaad geen enkel probleem.

Runescape Mobile

Colgrave: We hebben de user interface aangepast voor mobiel. Gesprekken voer je nu bijvoorbeeld bovenin het scherm, omdat het anders in de weg staat van het lopen. De chats van de spelers om je heen staan automatisch uit. Er worden nog wat kleine zaken aan de interface aangepast, om het nog gestroomlijnder te maken. Met een druk op de knop kun je ook meteen je account bij Jagex regelen. Je kan je abonnement aanpassen voor Old School RuneScape, maar ook voor RuneScape. Je kan ook meedoen aan de enquêtes (polls) over de inhoud van de aankomende uitbreidingen.

Af en toe ben ik aan het gamen in het openbaar vervoer, zoals in de metro. Wat gebeurt er als ik mijn verbinding verlies?
Colgrave: Als je geen verbinding hebt, dan houdt het even op. Dus als je ziet dat er een tunnel aankomt, dan moet je even op een veilige plek in de gamewereld gaan staan. Als je heel even offline bent, dan wordt je meteen teruggezet op de plek waar je was.

Wilcox: We moeten het nog even over het batterijverbruik hebben.

Colgrave: Met een gemiddelde batterij kost het je zo’n 15% aan batterij per uur. Ik heb een Razer telefoon en die heeft een grote batterij. Ik kan wel 7 uur gamen voordat de batterij leeg is.

Runescape Mobile

Wat was de moeilijkste hobbel die jullie moesten nemen om RuneScape op een mobiel te laten draaien? Was het de user interface, de lag, crossplay of iets anders?
Colgrave: Ieder antwoord dat ik geef, stoot een van mijn ingenieurs voor het hoofd. Ik zou zeggen de gameplay rendering. Onze software (engine) is van 2007 en nog steeds gebaseerd op Java. Om dat uit elkaar te halen en draaiend te krijgen op besturingssystemen van 2018, Android en iOS, was verreweg de grootste uitdaging.

Kun je RuneScape ook halveren op je scherm, zodat je tegelijkertijd iets anders doet?
Colgrave: Nee, op het moment niet. De app moet in volledig scherm op de voorgrond zijn om te spelen. Je kan wel even naar WhatsApp of Google gaan en de app draait gewoon door. Dus je personage gaat gewoon door met aanvallen van beesten, omhakken van bomen, enzovoorts.

Ontwikkelaars geven aan dat het makkelijker is om voor iOS te programmeren, omdat het ecosysteem meer gesloten is. Er zijn veel minder uitzonderingen. Waarom was de beta dan niet op iOS?
Colgrave: Precies om die reden: het is lastiger. Met Android kunnen we dus in één keer duizenden verschillende telefoons onder 100.000 gebruikers testen. Bij iOS zijn er veel minder verschillen.

Runescape Mobile

Op het moment is de bèta alleen voor Android telefoon. Betekent dit dat de iOS-gebruikers een latere releasedatum krijgen?
Colgrave: Nee, de game komt uit voor Android en iOS tegelijkertijd.

Wanneer is RuneScape 3 ook op mobiel?
Colgrave: RuneScape 3  is nu in gesloten bèta op mobiel. Het komt eraan.  

Wilcox: RuneScape 3 is een complexer spel, dus er komt meer bij kijken. We krijgen daar ook positieve feedback op. Helaas kan ik nog niet zeggen wanneer het officieel uitkomt.

Runescape Mobile