Warhammer 40K: Inquisitor – Martyr

W40K Inquisitor
W40K Inquisitor
W40K Inquisitor

Dit is het derde jaar op rij dat ik ontwikkelaar Neocoregames op Gamescom ontmoet voor de game met de lange titel: Warhammer 40.000: Inquisitor – Martyr, die ik vanaf nu Inquisitor noem. Het grote nieuws was natuurlijk dat de eerste Actie-RPG die zich afspeelt in het Warhammer 40K-universum sinds 31 augustus in early access zit.

Dit keer hoefde ik een stuk minder vragen te stellen, omdat de meeste aspecten van de game nu wel bekend zijn. In mijn vorige preview heb ik het meeste reeds benoemd, maar hier nog even kort een overzicht met aanvullingen als er nu meer informatie bekend is.

Inquisitor - Crusader

Achtergrond
In het Warhammer 40K-universum zijn er speciale agenten van de Emperor die iedereen met een afwijkende kijk berechten en bestraffen. In de praktijk wordt een heiden standrechtelijk geëxecuteerd. Inquisitors trekken door het uitgestrekte universum, doen diepgaand onderzoek naar afwijkend gedrag en nemen op eigen houtje passende maatregelen. Een mooi uitgangspunt voor een game waarin je een intergalactische detective kan spelen met toestemming van de enige god in het universum om te doden.

Inquisitor - Ruimteschip

Ruimteschip
Je kan spullen confisqueren (inpikken) voor het rijksbelang en zo kom je ook aan je mooie grote ruimteschip. Hier verzamel je jouw trouwe NPC’s die je helpen op je heilige missie. Er is een tech priest die voor jou wapens en ander speelgoed kan fabriceren. Erg op het randje, maar hij is dan ook verstoten door zijn vakgenoten. Een andere NPC maakt voor jou drankjes die je gezondheid aanvullen en bepaalde buffs kunnen geven. Met behulp van de sterrenkaart kun je kiezen in welke sector, in welk zonnestelsel en op welke planeet jij de wil van god wilt uitvoeren. Iedere planeet kan één of meer missies hebben. Deze missies worden willekeurig gegenereerd speciaal voor die planeet en op dat moment. De verschillende maps worden ook weer willekeurig gegenereerd. Dat houdt alles lekker afwisselend.

Inquisitor - Kom maar op!

Slopen
Je kan de volledige omgevingen gebruiken om je achter te verschuilen voor de kogels van de afvalligen, maar je kan ook alles van het decor slopen. Je kan dus bijvoorbeeld het plafond laten instorten op een groepje hufters om ze allemaal tegelijk uit te schakelen. Als je toch bezig bent: van grote vijanden kun je afzonderlijke lichaamsdelen verwijderen. Dit is vaak noodzakelijk om überhaupt van deze gedrochten te kunnen winnen. Inquisitor zit ook vol met finishing moves, voor een bloederig en bevredigend eind aan de dwaalleraren.

Inquisitor - Kerkhof

Met anderen
Een Inquisitor lost zaken doorgaans in zijn of haar eentje op en de verhaalmodus met de uitgebreide onderzoeken die je moet doen is dus alleen voor jou bestemd. Alle andere moordpartijen en zijmissies kun je met maximaal drie vrienden of onbekenden in co-op aanpakken. Je kan je ook als groep Inquisitors verenigen in een clan genaamd Cabal. Hier kun je onderling handel drijven en samen een fort bouwen. Er zit een indirecte PvP-modus vast aan de forten om andermans bouwsels te slopen en je eigen fort te verdedigen. Een directe PvP-modus is uitdrukkelijk niet toegestaan van Games Workshop, de eigenaar van de Warhammer -franchise. Om de fans toch tegemoet te komen, kwam NeocoreGames met deze oplossing.  

Inquisitor - Snipers zijn irritantSeizoenen
In iedere sector is er een ‘milestone event’, waar een belangrijke keuze gemaakt moet worden. Op basis van de meerderheid van de keuzes van de spelers wordt het universum aangepast. Elke paar maanden loopt het seizoen af. Dan komt er een grote ‘content update’, met nieuwe vijanden, andere wapens, loot en meer. Dit blijft gewoon gratis. Ieder seizoen heeft weer een andere verhaallijn die je kunt doorlopen. Ook staat er elk seizoen één specifieke alien centraal. Er wordt ons verzekerd dat alle aliens uit het Warhammer 40K-universum aan bod komen, evenals alle goden van Chaos. Alle verhalen van bijvoorbeeld een Dark Eldar-seizoen, gaan dan ook over de Dark Eldar en je vecht tegen verschillende Dark Eldar-units.

Inquisitor - Assassin

Klassen
Sinds vorig jaar is Inquisitor zes maanden lang in de zogenaamde ‘founding alpha phase’ geweest en zijn er veel zaken getest. De voorgaande jaren kon ik alleen spelen met de mannelijke ‘tank’ die Crusader heet. Nu konden we aan de slag met een nieuw personage: de Assassin. Voor alle duidelijkheid: ieder personage heeft een eigen achtergrondverhaal en kan zich specialiseren in vier klassen. De verschillende specialisaties geven hem of haar andere wapens en andere actieve en passieve vaardigheden. Je vaardigheden veranderen naar gelang het pantser of wapen dat je draagt. De raketwerper van de Crusader is mijn favoriete werktuig. Omdat een Crusader zoveel pantser draagt, is hij log en traag. Dat heeft zijn charme, maar is niet echt mijn ding. Als je zwaar onder vuur ligt, dan kun je de melding ‘suppressed’ krijgen. Dan beweeg je nog langzamer en je cooldowns duren langer. Je moet dan echt beschutting zoeken. Na een paar keer het onderspit te hebben moeten delven, probeerde ik de Assassin. Ik nam lukraak een specialisatie en koos een missie uit. De Assassin is snel, vaak onzichtbaar en heel flexibel. Een moordpartij is leuker als je niet geraakt kan worden. De Crusader doodt veel tegenstanders tegelijk, maar wordt ook bestookt met allerlei wapentuig. Met de Assassin schakel je die heidenen stuk voor stuk uit, zonder dat ze weten waar je bent. Als ze mij eindelijk zien, dan kan ik mijzelf teleporteren net voordat ze mij raken. Erg fijn personage met een interessant achtergrondverhaal. NeocoreGames werkt ook aan een derde personage: de Psyker. Deze gebruikt uiteraard geen magie, want dat zou ketterij zijn. Nee, ze hebben een vrijbrief om hun geesteskrachten te gebruiken in de strijd tegen de ongelovigen.

Warhammer 40K: Inquisitor – Martyr is nu in early access op Steam en komt begin 2018 eerst uit op pc. Later volgt er ook een PlayStation 4 en Xbox One-versie.