Overpass (Gamescom preview)

Overpass

Een game met voertuigen is doorgaans een race game, maar dat hoeft niet automatisch zo te zijn. Ontwikkelaar Zordix Racing laat je in Overpass steile bergwanden en rare obstakels beklimmen met je vierwieler. Dit is geen race-, maar een puzzelspel met een leercurve en veel pk’s.

Voor het echie
Game producer Joakim Eriksson legt met liefde uit hoe Overpass in elkaar steekt. Het is een offroad game gebaseerd op de extreme sport, waarbij coureurs obstakels tackelen met hun voertuigen. (Er is inderdaad ook een sport voor crossmotoren, maar die zitten niet in Overpass.) Doorgaans worden atv of utv buggy’s gebruikt. Een utv lijkt grof gezegd op een atv, maar met een rolkooi er omheen.

Als voorbereiding op de game is het hele productieteam van Zordix deze sport in het echt gaan beoefenen. Eriksson legt uit dat het echt wennen is aan de hoeveelheid pk’s die zo’n klein voertuig heeft en de compleet andere massaverdeling in vergelijking met een personenauto. Eriksson vergistte zich in de balans van zijn wagen, kieperde om en kneusde zijn pols, maar vond dat een kleine prijs om te betalen voor de ervaring.

Differential lock
Er zijn verschillende features voor de verschillende voertuigen, maar de meest voorkomende is differential lock (sperdifferentieel). Dit zorgt ervoor dat de vier wielen niet met teveel snelheidsverschil draaien, oftewel het gaat slippen tegen. Dit helpt je heel erg goed met het beklimmen van een steil stuk heuvel op. Helaas is DL rampzalig bij het maken van een bocht, omdat dan een voorwiel duidelijk langzamer moeten draaien dan het andere voorwiel. Je geeft dus een dot gas met je DL, komt een stuk naar boven, meteen DL uit en sturen, zoek een (redelijk) horizontaal stuk, probeer je auto daarop te laten balanceren (dit is het meest riskante punt van je actie) en plan het volgende deel van je route.

Overpass

Interface
De interface is heel beperkt gehouden om je meer zicht op de baan te geven. Boven staat je tijd en hoeveel rondes je eventueel nog moet. Je ziet onderaan het scherm hoeveel schade je auto heeft opgelopen, in welke versnelling je zit en je aandrijving (2WD, 4WD of DL). De schade aan je auto is belangrijk om in de gaten te houden. Hete en versleten banden geven namelijk stukken minder grip.

Het wagenpark
Overpass heeft de licenties verkregen van topmerken in de sport, zoals Yamaha, Suzuki en Arctic Cat. Er zijn in totaal 25 verschillende voertuigen in de game en elke auto heeft zijn eigen features. Belangrijke eigenschappen van auto’s zijn differential locking, 2WD (tweewielaandrijving)  4WD (vierwielaandrijving). Tijdens een beklimming kunnen wisselen van 4WD naar 2WD met of zonder differential lock is vaak cruciaal (vooral met mijn rijstijl). Ontwikkelaar Zordix heeft erop gelet dat iedere auto hetzelfde aanvoelt als in de realiteit. Elke auto heeft zijn eigen massaverdeling en is altijd even wennen. (Eriksson wrijft nog even over zijn pijnlijke pols..)

Overpass

In het diepe
Om de gamer te laten wennen aan het klimmen over obstakels is er een tutorial. Daarna worden de levels rustig opgebouwd in moeilijkheidsgraad. Je krijgt uitleg over rijtechnieken en hoe je jouw differential lock het beste kan gebruiken Erg leuk bedacht, maar om een tutorial-level te laten zien tijdens Gamescom is misschien een beetje saai. Alle journalisten mochten dus aan de slag met een level voor gevorderden. Een riskante strategie, maar ook een ideale gelegenheid om zoveel mogelijk van de Overpass te zien. Nu heb ik jarenlang naar Extreme Sports Channel gekeken, dus deze sport was mij reeds bekend. Mijn tv-kennis hielp mij eenvoudig voorbij de eerste twee barrières. 

Aan het begin van een parcours is het verstandig, volgens Eriksson, om het terrein te verkennen. Goed kijken waar je omhoog kan en hoe de heuvels gevormd zijn. Je moet de game vaak spelen om aan je voertuig gewend te raken. Het beklimmen van deze bizarre obstakels draait om het massamiddelpunt van je wagen. Als dit punt te ver uit balans is, dan sla je om. Op een berg betekent dat dus dat je naar beneden rolt. Gelukkig heeft Overpass een automatisch save-systeem zodat je niet helemaal opnieuw hoeft te beginnen.

Overpass

Save
Helaas wordt je niet teruggezet op een ideale plek om een nieuwe poging te wagen. Daarnaast is er erg weinig ruimte om te manoeuvreren op de berg. Als je dus teruggezet wordt, dan ben je vaak nog even bezig om je neus de juiste kant op te krijgen. Voordat je gas geeft, moet je ook even controleren of je differential lock aan of uit staat. Helaas onthoudt de save-functie dus slechts de laatste positie. Zoals ik eerder aangaf: je sneuvelt het vaakst tijdens de actie waarbij je jouw DL even moet uitzetten. Zodra je faalt en teruggezet wordt op de baan, dan staat je DL dus vaak genoeg uit. Desastreus voor overijverige gamers die meteen een nieuwe poging willen wagen. Zordix kijkt ernaar of ze deze save-functie kunnen verbeteren voor de gamers.

Spelmodi
Overpass heeft een campaign, waar je ook de tutorial krijgt. Het is dus verstandig om altijd eerst met de campaign te beginnen. Hier speel je voertuigen vrij, die je kunt upgraden. Denk aan betere onderdelen voor je buggy of juist een flitsende paint job. Met het winnen van races verdien je geld. Hiermee kun je je ouwe barrel repareren of een nieuwe vehikel kopen. Je mag zelf kiezen met welk type voertuig je een parcours aflegt. Dit kan je ook een voordeel geven, als een bepaald type voertuig je beter ligt dan een andere. In de campaign moet je helaas wel de schade aan je auto betalen.

Er zijn meer dan 40 tracks met ieder een eigen leaderboard, zodat je kunt zien hoeveel sneller je bent dan je vrienden en hoeveel langzamer dan de wereldtop. Je kan ook real time met acht anderen racen over een parcours. Iedereen ziet de ander als een ghost, zodat je elkaar niet in de weg zit tijdens het afleggen van het parcours. Je ziet dus ook meteen wat de tactiek van je tegenstanders is om verder te komen.

Er is een couch – modus voor twee personen, waarbij je na ieder stuk van het parcours de controller doorgeeft aan de ander. Je legt dus samen een track af. Voor de meer wedijverige vrienden is er ook een verticale split screen optie, om tegelijk het traject te bedwingen.

Overpass

Strategie
Eriksson: “De game draait niet om snelheid, maar om techniek, gedoseerd gas geven en je eigen inzicht.” Haast hebben in Overpass is niet altijd handig. Het gaat er wel degelijk om wie de snelste tijd heeft, maar een iets grondigere voorbereiding scheelt echt de meeste tijd. Gewoon op een barrière afstormen is vaak dodelijk voor je eindscore. De zaken om goed in de gaten te houden zijn voldoende afstand om vaart te maken, je neus in de juiste hoek en het inzetten van je DL, 2WD of 4WD en te allen tijde je massaverdeling. Ieder parcours in Overpass is als het ware een serie puzzels waar meerdere oplossingen voor te vinden zijn. Als je een bepaald parcours zo’n vijf keer hebt afgelegd, dan kun je pas beginnen om de beste aanpak te bedenken voor de snelste tijd. Jouw ideale route hoeft dus niet de beste route te zijn voor een ander.

Ik had slechts 30 minuten om Overpass te spelen, maar gelukkig kon ik er een uur van maken. De tijd vliegt bij het spelen. Overpass heeft een duidelijke leercurve, maar deze uitdaging is uitermate bevredigend als je een obstakel hebt bedwongen. Een collega-journalist noemde Overpass de Dark Souls van racing games, maar voor mij is het een puzzelspel met veel pk’s. Dit is de ideale game voor mensen die steeds zichzelf willen overtreffen.

Overpass staat voor mij hoog op het lijstje van ‘leukste games gezien tijdens Gamescom 2019’. Ik hoop dan ook meteen vanaf de releasedatum in februari 2020 Overpass te kunnen gaan spelen. Overpass komt uit op pc (Windows), PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch.