Sniper Ghost Warrior Contracts (Gamescom preview)

In veel schietspellen wordt je verguisd als je ergens zit te ‘campen’ en met een geweer je vijanden van afstand afknalt. In andere games is dit juist de bedoeling, zoals in Sniper Ghost Warrior Contracts van de Poolse studio CI Games. Onze eerste indruk is in ieder geval heel veelbelovend.

Alweer iets anders
De Sniper Ghost Warrior-serie sleutelt nog steeds aan hun formule. Sniper Ghost Warrior 3 was niet meer lineair, maar kwam met een open wereld. Ontwikkelaar CI Games stapt nu over naar een sandbox opzet. In een sandbox (zandbak) kun je vrij bewegen binnen een bepaald gebied. Dit concept kennen we ook van de Hitman-reeks.

Het verhaal
Tijdens Gamescom 2019 kregen we een presentatie van Sniper Ghost Warrior Contracts. Het speelt zich in de nabije toekomst af. Ons gamepersonage is een huurmoordenaar en hij krijgt opdrachten van zijn handler. Je wordt seeker genoemd door de organisatie waar je voor werkt. Een vreemde benaming voor een getrainde moordmachine, maar CI Games wil verder hier niets over kwijt. Als introductie op je nieuwe missie komt er een uitgebreid filmpje. Siberië wil namelijk onafhankelijk worden van Rusland. Er is een politiek kopstuk genaamd Igor Sekhov met criminele connecties die de onafhankelijkheidsbeweging steunt. Helaas voor hem heeft hij de verkeerde mensen boos gemaakt. Heel boos. De opdracht is om hem en zijn vrouw Olga en zijn broer uit de weg te ruimen. Daarbij moet je ook nog zijn telefoon zien te jatten en een lijst met eventuele doelwitten. Ten slotte moet ook nog even wat explosieven worden geplaatst in een schip. Nu is het vaak zo in games, dat je opdrachtgevers niet te vertrouwen zijn. Dit gevoel komt meteen erg sterk op.

Sniper Ghost Warrior Contracts

Snelreizen
Deze missie is een behoorlijke grote kluif. Als demonstratie gaat ontwikkelaar Marek even voordoen hoe je Igor kan uitschakelen. Om alles wat vlotter te laten verlopen, had CI Games drie plekken op de kaart aangegeven waar je heen kon teleporteren. In de uiteindelijke game komen er snelreispunten: zodra je een nieuw gebied hebt ontdekt, dan kun je daar voortaan meteen naartoe. Dat scheelt reistijd.

Extraatjes
In elke missie zijn er verzamelobjecten te vinden. Deze worden door de game overal willekeurig neergezet. Bij iedere missie zijn ook extra challenges (uitdagingen) om het leuk te maken levels nog een keer te spelen. De challenges worden ook willekeurig gegenereerd. De aantallen en beloningen van de uiteindelijke challenges staan nog niet vast en moeten nog verder worden uitgewerkt. In de demo was er een challenge: voor drie headshots kreeg je $10.000,-. In een gigantisch level als dit is het maken van drie headshots natuurlijk een peulenschil.

Eigen aanpak
Het is aan jouw als seeker hoe je de opdracht aanpakt. Je kan een onderdeel van je missie doen en je steeds weer terugtrekken naar een veilige plek in de buurt. Je kan ook proberen meerdere doelen in een keer weg te werken. Zoals de naam van de game al suggereert, is de Rambo-aanpak niet de slimste. Ons doelwit Igor heeft een heel leger aan bodyguards, bandieten en bommen. Het is slimmer om aardig wat manschappen uit te schakelen, voordat we ons machinegeweer tevoorschijn halen.

Basis is winkel
Met het doen van opdrachten verdien je geld en xp. Hiermee kun je jouw arsenaal aan wapens en gadgets uitbreiden en upgraden. Je kan alleen geld uitgeven bij jouw basis. Dat betekent dat je eerst het hele level uitgespeeld moet hebben, voordat je bijvoorbeeld een nieuw pistool kunt aanschaffen. Als je tijdens het level naar je basis gaat, dan kun je alsnog van alles kopen en upgraden, maar je moet het level weer van voren af aan beginnen. Effectief heb je namelijk opgegeven met behoud van verzameld geld en xp.

Sniper Ghost Warrior Contracts

Allereerst
Overal zijn tegenwoordig camera’s. Dat is goed voor de veiligheid en daarom moet je deze zo snel mogelijk uitschakelen. De gevaarlijkste tegenstanders voor jou in Sniper Ghost Warrior Contracts zijn andere snipers (scherpschutters). Marek kijkt daarom van een afstandje naar de hoge uitkijkposten met zijn verrekijker, waarmee je vijanden kan taggen. Als je iemand tagt, dan is deze altijd te zien in je scherm. Een upgrade van je verrekijker geeft je sniper scope. Hiermee kun je zien waar andere scherpschutters op aan het richten zijn. Marek heeft deze upgrade natuurlijk, want het level is al moeilijk zat.

Langeafstandsschoten
Als je iemand het gespot die je wilt uitschakelen, dan moet je ook rekening houden met de afstand. Een kogel gaat namelijk alleen het eerste stuk kaarsrecht vooruit. Na verloop van tijd buigt je kogel door de zwaartekracht een beetje naar beneden. Dit effect wordt bullet drop genoemd. Je hebt ook te maken met de wind, die een kogel uit zijn koers kan wegblazen. In je speciale seeker-masker zit een richtkijker (scope) met een dynamic tactical recticle ingebouwd. Dat is een vizier met extra aanwijzingen om te compenseren voor de zwaartekracht, wind en je type ammunitie. Als je jouw geweer hebt ingesteld met de juiste gegevens, dan geeft je vizier meteen weer waar je kogel terecht gaat komen. Dit is trouwens geen science fiction, want deze dynamic tactical recticle -techniek bestaat al een tijdje. Alleen zit het niet een seeker-masker, maar verwerkt in de richtkijker van je geweer.  

Sniper Ghost Warrior Contracts
‘Dynamic tactical recticle’ in actie

Slowmotion
Sniper Ghost Warrior Contracts is wat het  mikken betreft redelijk vergevingsgezind. Met ieder welgemikt schot is er als beloning een slowmotion filmpje waarin de kogel wordt gevolgd tot net na het moment van inslag. In de demo was het nog niet te zien, maar je kan ook mensen hun been of arm eraf schieten. Dit wordt vervolgens zeer grafisch in beeld gebracht.

Verstop lijken
Timing is van cruciaal belang. Zodra een lijk wordt gevonden, dan gaat het alarm af. Iedereen staat meteen op scherp en gaat actief op zoek naar je. Dit kan vooral in het begin van je missie dodelijk zijn. Het is dus handig om iemand op het juiste moment neer te knallen, zonder dat deze alarm kan slaan, op een plek waar hij niet snel wordt gevonden. Om je vijanden in de juiste positie te krijgen, heb je speciale kogels om mensen weg te lokken: luring bullets. Mocht je zelf een lijk ontdekken, dan kun je het ook verstoppen op een donker plekje.

Sniper Ghost Warrior Contracts

Ondervragen
Als je iemand besluipt, dan heb je ook de mogelijkheid om hem te ondervragen. Je kan dan te weten komen waar de belangrijke locaties zijn en hoe de manschappen zijn verdeeld. Na het ondervragen maak je automatisch je vijand dood, want je hebt hem niet meer nodig. Ik vond dat wel jammer. Iemand vertelt je al deze informatie in de hoop het er levend vanaf te brengen, maar je maakt hem in koele bloede koud. CI Games gaat er over nadenken of er een meer genadige manier is om met collaboreerders om te gaan, maar reken er niet op.

Munitie en gadgets
Igor heeft zijn troepen goed uitgerust. Ze hebben drones en sommige soldaten hebben extreem veel pantser. Gewone kogels komen daar niet doorheen, dus je hebt speciale armor piercing kogels nodig. Deze zijn een stuk duurder, dus je moet er wel zuinig op zijn. Als je iemand met pantser beschiet met een gewone kogel, dan overleeft hij het schot gegarandeerd en slaat meteen alarm. Dat zijn hele kostbare fouten. Een andere handige vorm van munitie is de tagging kogel. Hiermee kun je vijanden taggen die binnen in een gebouw zitten. Voor zover ik weet is dit wel science fiction. Mocht je meer van de traditionele methodes houden, dan is er ook nog een werpmes. Deze kun je na gebruik weer uit je slachtoffer pakken. Handig, milieuvriendelijk, zuinig en stil.  Daarnaast heb je ook een gadget puur voor een afleidingsmanoeuvre. Deze kun je weer oppakken als het zijn werk heeft gedaan. Er zijn ook gasgranaten om mensen in slaap te laten vallen. Natuurlijk zijn er meer gadgets, maar die kwamen tijdens de presentatie niet voorbij.

Sniper Ghost Warrior Contracts

Handler
Tijdens de missie kan je handler nieuwe informatie geven. Dit kan een update zijn met meer achtergrondinformatie, of een kort stukje audio. In ons geval had de handler een microfoon bij Igor kunnen activeren. We konden heel even meeluisteren naar een gesprek tussen Igor en zijn vrouw. Daaruit bleek dat sommige van Igors familieleden minder vriendelijk zijn, dan verwacht. Ook wordt het duidelijk dat Igor samenwerkt met Amerikanen. Vreemd.

Bounty en Rival
Je kan ook extra opdrachten aannemen als premiejager. Er zijn namelijk soms doelwitten, die niet bij de missie horen, maar waar je dus extra geld voor krijgt als deze een ‘bedrijfsongeval’ overkomt. Deze bounty-opdrachten zijn altijd extra en je hebt ze niet nodig om verder te komen in het verhaal. Er ging een alarm af, dat er een rivaal was gesignaleerd. Dat is een andere scherpschutter in het gebied, maar deze jaagt specifiek op jou. Het is daarom verstandig een rivaal meteen uit te schakelen. Marek kan de rivaal ongemerkt besluipen en klaart de klus. Weer een bonus verdiend.

Uitlokking
Na het elimineren van een heel peloton aan voetsoldaten, is ontwikkelaar Marek eindelijk in de buurt van Igor geslopen. De schavuit zit in zijn kantoor, maar daar kunnen we hem niet raken. Marek kwetst Igor vervolgens op het bot door zijn dure auto te beschieten. Het alarm gaat af en Igor komt verward en boos kijken wat er met zijn speelgoed is gebeurd. Dank je wel Igor en slaap lekker: Marek haal de trekker over. Hieronder zie je een impressie hoe een andere ontwikkelaar dit onderdeel van de missie heeft aangepakt.

Bugs
We kregen de kans om Sniper Ghost Warrior Contracts vanaf dat punt verder te spelen. Er was nog genoeg te doen op de kaart en ik wilde een andere omgeving zien. Igor zat bij zijn schip in de haven, dus ik ging de bergen in. Igors broer moest daar rondhangen met wat speelkameraden. Tijdens het verkennen doodde ik meteen een aantal mannen, die iets te ver van het kamp af stonden. Ik had mijn plekje veroverd en nu waren de scherpschutters aan de beurt om het loodje te leggen. Helaas vond ik hier een rare bug. Als ik mijn geweer op iemand richtte en vervolgens door mijn vizier keer, dan week mijn vizier een behoorlijk stuk af van de richting waarin ik keek. Dit gebeurde niet bij ieder schot dat ik wilde nemen, maar het gebeurde te vaak. CI Games gaat hier nog naar kijken. Ik moest in ieder geval een andere positie vinden om aan te kunnen leggen, want vanuit deze hoek mocht het niet van de game. Ik keek op de kaart en zag dat mijn personage correct wordt weergegeven, maar niet de richting waarin ik kijk. In een onbekende omgeving is dat juist belangrijk. Deze kleine irritatie was reeds bekend bij CI Games en dat wordt snel aangepakt. Er was alleen nog geen consensus hoe ze de kijkrichting grafisch gaan tonen.

Sniper Ghost Warrior Contracts

Sniper Ghost Warrior
Helaas mistte ik een belangrijk schot en het alarm werd geslagen. Op dat moment viel alle schroom van mij af en ik knalde iedere onverlaat overhoop die ik zag. Begrijpelijk en stom, want nu wist het hele kamp 100% zeker waar ik zat. Na het proberen van sniper en warrior, was het dus nu tijd voor het ghost-gedeelte. Ik sprintte naar beneden en verstopte mij in het hoge gras. Het lukte mij nog door snel te handelen meer dan 10 man uit te schakelen, maar dat stelde weinig voor met de hoeveelheid versterkingen die nog aan kwamen denderen.

Ideeën
Er wordt gedacht aan een skill tree, waarmee je jezelf kan ontwikkelen en er wordt gehint naar een multiplayer-optie. Ook speelt CI Games met de gedachte om, na de lancering, events voor spelers te maken met speciale vijanden. Denk dan aan beroemde snipers uit de wereldgeschiedenis, waar je vervolgens op mag jagen. Het is slechts een idee en het is niet bekend of het in de uiteindelijke game komt. Het lijkt mij fantastisch om op de fameuze scherpschutters Simo “White Death” Häyhä en Carlos Hathcock te jagen.

Sniper Ghost Warrior Contracts

Er is dus nog wat werk aan de winkel voor CI Games om alle bugs weg te werken en de laatste puntjes op de i te zetten. In totaal komen er vijf verschillende regio’s, verdeeld over Rusland en Siberië. De ontwikkelaars maken zich op voor een aantal zware maanden. Sniper Ghost Warrior Contracts komt namelijk 22 november al uit op op pc (Windows), PlayStation 4 en Xbox One.

Sniper Ghost Warrior Contracts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge