The Elder Scrolls: Legends

Elder Scrolls Legends
Elder Scrolls Legends
Elder Scrolls Legends

The Elder Scrolls: Legends is een CCG. In een recent stuk over Chronicle: Runescape Legendswordt in grote lijnen uitgelegd wat dit voor games zijn en hoe ze werken. De CCG-variant van Bethesda heeft verschillende bekende gameplayelementen verpakt in een Skyrim-jasje. Daar gaan ze het uiteraard niet mee redden in deze markt die snel verzadigd raakt. Ze zetten daarom zwaar in op een aantal facetten van het spel uitmuntend uit te werken. In dit filmpje wordt de gameplay snel en helder uitgelegd.

Grafisch genot
Het kijken naar The Elder Scrolls: Legends is een aangename massage voor je oogballen. De kaarten zijn erg mooi met veel detail uitgewerkt. Een CCG als Infinity Wars heeft als onderscheidend dingetje dat zij geanimeerde kaarten hebben. De kaarten van The Elder Scrolls: Legends zijn gewoon subliem uitgewerkt. In de verhaalmodus zijn er prachtige omgevingen te zien met subtiele animaties. Het verhaal is pakkend genoeg om jouw avonturen als held over te brengen en je en passant ook de spelregels uit te leggen.

Stemacteurs
Er is veel tijd en moeite gestoken om tussen de games door een boeiend en onderhoudend verhaal te vertellen. Dit effect wordt bereikt met goede stemacteurs. Ook tijdens het spel praten de kaarten als ze betrokken worden bij een actie. Gelukkig varieert hetgeen ze zeggen sterk, zodat het niet gaat vermoeien. In de verhaalmodus wordt het verhaal bij een knapperend kampvuur echt verteld. Dit raamwerk wordt gedurende het spel vastgehouden.

Verschillende ‘lanes’
In The Elder Scrolls: Legends kun je doorgaans je kaarten in twee verschillende banen, genaamd lanes, plaatsen. De linker-lane heeft meestal geen effect en de rechter geeft je een dekking van één beurt als je jouw kaart geplaatst hebt. De woorden ‘doorgaans’ en ‘meestal’ geven al aan dat dit per potje kan verschillen. Dit gameplayelement wordt in de verhaalmodus met succes gebruikt om het verhaal te versterken. In de Arena zijn er ook wisselende omstandigheden, waarbij het belangrijk is om te weten wat de lanes doen. Als je een potje kijkt via Twitch of YouTube, dan moet je je dus altijd afvragen welke functie deze heeft. Helaas moet je met je muis over de symbolen gaan om te zien welke effect er nu geldig is. Hopelijk krijgt The Elder Scrolls: Legends een constante vermelding in het scherm wat de lanes doen.

The Elder Scrolls: Legends - Recht op het doel af

RPG-keuzes maken
Als je een level omhoog gaat, dan krijg je meerdere beloningen. Je krijgt sowieso een zak geld en wat kaarten. De derde soort beloning verschilt nogal per level. Het kan zijn dat een kaart van je deck sterker wordt gemaakt. Het kan ook zo zijn dat je twee keuzes krijgt. De ene keuze geeft je kaart een heel sterke aanval en de andere keuze juist extra verdediging en een toverspreuk. Dit geeft je de mogelijkheid om je kaarten toe te spitsen op je speelstijl.

Prophecy geeft pit
Telkens als je vijf levenspunten verliest, dan krijg je een profetie-kaart. Dit kan een willekeurige kaart uit je deck zijn, maar ook een speciale profetie-kaart. Deze mag je dan meteen spelen op het moment dat je deze krijgt. Hiermee kun je dus de aanval van je tegenstander danig frustreren. Dit element neemt ook het vervelende ‘wachten op je beurt’-aspect weg. Als je ineens flinke klappen krijgt, dan is het wel fijn om er iets tegen te kunnen doen. Het is mij weleens overkomen in PvP dat ik opeens 12 levenspunten om mijn oren kreeg en de aanval liep nog door. Ik was erg blij, dat ik meteen de kaarten die nog konden aanvallen kon ‘neutraliseren’.

Andersom houdt het je ook scherp. Het is verstandig om je aanvallen in de juiste volgorde te spelen om de kans op een onderbreking door een profetie te minimaliseren.

Grote decks en avatars
In The Elder Scrolls: Legends heb je decks van minimaal 50 kaarten. Dat is behoorlijk wat. Bethesda heeft avatars geïntroduceerd om de kans te vergroten om een bepaald type kaart te trekken. Heb je een High Elf avatar, dan krijg je voornamelijk magie-kaarten. Een Nord gaat daarentegen voor directe schade en een Breton voor schade vermijden.

The Elder Scrolls: Legends - Kaarten

Klassen en combineren
De kaarten hebben allemaal een attribuut zoals Kracht en Intelligentie, of ze zijn Neutraal. Je mag een deck maken met slechts één attribuut, als je genoeg kaarten daarvan hebt. Je kan ook je deck samenstellen met maximaal twee verschillende attributen. Een combinatie van twee attributen wordt een klasse genoemd en er zijn ook speciale klasse-kaarten. Intelligence + Strength geeft de klasse Battlemage, Endurance + Willpower = Spellsword en Intelligence + Agility = Assassin. In totaal zijn er tien klassen.

Arena
Naast de verhaalmodus kun je ook de strijd aangaan met de AI of andere spelers in Arena’s. Om in een Arena te mogen vechten moet je een toegangskaartje hebben. Dit kost 150 ingame goud of € 1,99 per stuk. Je krijgt hier steeds een keuze uit drie kaarten waar je er één van kiest tot je een compleet deck van 30 kaarten bij elkaar hebt. Hiermee ga je de strijd aan in een toernooi tegen negen opponenten na elkaar die ieder een andere klasse hebben. Iedere ronde heeft een andere speciale omstandigheid. Soms heeft iedereen meer magie, soms is het juist duurder om kaarten neer te leggen, soms wisselt er een willekeurige kaart van lane. Elke keer dat je wint, mag je een kaart toevoegen aan je deck. Als je drie keer hebt verloren, dan is de strijd voorbij. Tussen de potjes door kun je, als je dat wilt, de arena verlaten en een andere spelmodus gaan spelen. Uiteindelijk moet je alle negen tegenstanders een keer hebben verslagen om jezelf winnaar te mogen noemen.

Als je tegen andere spelers vecht, dan gaat het toernooi door totdat je drie keer hebt verloren. In theorie kun je hier dus oneindig lang doorvechten.

The Elder Scrolls: Legends - Boem!

Andere spelmodi
Er is ook een oefenmodus om je decks te testen. Helaas kun je niet kiezen tegen wat voor klasse je gaat vechten. Je kan alleen de moeilijkheidsgraad instellen. Ten slotte kun je één tegen één vechten. De resultaten hiervan tellen mee voor je plaats in de maandelijkse ranglijsten. Hoe hoger je eindigt aan het eind van de maand, hoe mooier de prijs die je krijgt.

Veranderingen sinds de gesloten bèta
Er is sinds de gesloten bèta veel toegevoegd aan de game. Er zijn meer verschillende kaarten, meer artwork, maar de basis gameplay is onveranderd gebleven. Misschien is het een subjectieve waarneming maar er lijkt wel meer willekeur te zitten in de kaarten die de AI krijgt. Vaak zijn het ‘toevallig’ een aantal perfecte combinaties op rij en af en toe dan valt er helemaal niets. Het lijkt erop dat je niet te snel door het spel mag gaan. In ieder geval kost The Elder Scrolls: Legends mij nu meer moeite, dan toen ik het spel nog moest leren. Dat zou betekenen dat The Elder Scrolls: Legends minder op vaardigheid leunt en meer op toeval en goede decks. Af en toe is er een lag waar te nemen. Gek genoeg had ik daar eerder geen last van. Ik ben zelfs een keer disconnected tijdens een potje tegen de AI. Gelukkig werd mijn vooruitgang hierbij wel bewaard. De servers hebben het duidelijk een stuk zwaarder dan eerst. Sinds de gesloten bèta staat er trouwens “alpha playtest” in het hoofdmenu. Dit maakt het een beetje verwarrend.

The Elder Scrolls: Legends - Beta heeft uiteraard foutjes

Dure aangelegenheid
Bijna alle CCG’s geven je de mogelijkheid om tegen betaling kaarten te kopen. De prijzen liggen wel hoog in The Elder Scrolls: Legends. Een card pack heeft zes kaarten, die je kunt kopen met 100 ingame goud of 2 packs voor € 2,99 en 7 packs voor € 9,99. Kaartjes voor de Arena kun je kopen voor 150 ingame goud of € 1,99 per stuk of 6 voor € 9,99. Auw. Je kunt kaarten maken (craften) met soul gems. Deze kun je krijgen door andere kaarten op te offeren. Opmerkelijk genoeg kun je soul gems niet kopen.

Oude wijn in nieuwe zakken?
The Elder Scrolls: Legends
 is een degelijke vermakelijke game met veel potentie. De lanes zijn niet helemaal origineel, maar wel leuk uitgewerkt. Vaak heb je de indruk dat er meer willekeur in het spel zit dan nodig. De AI kan daardoor behoorlijk pittig zijn. Het is niet mogelijk om de moeilijkheidsgraad in te stellen. Er wordt duidelijk nog hard aan The Elder Scrolls: Legends gewerkt. De UI is bijvoorbeeld op zijn best karig te noemen. Wat mij het meeste tegenviel zijn de prijzen in de winkel. Ik speel regelmatig CCG’s en koop meer dan gemiddeld een card pack. Deze prijzen weerhouden mij ervan om die gewoonte hier door te zetten. Bethesda vraagt de testers om input en ideeën om hun spel te verbeteren. Hopelijk doen ze ook inderdaad iets met de input, anders zie ik de toekomst van The Elder Scrolls: Legends erg somber in.

The Elder Scrolls: Legends komt eind dit jaar uit voor pc, iPad, Mac, Android, iOS.