Warhammer 40,000: Mechanicus

Warhammer 40,000: Mechanicus
Warhammer 40,000: Mechanicus
Warhammer 40,000: Mechanicus

De zoveelste Warhammer 40k-game, maar heeft deze eindelijk wat nieuws te bieden? Eigenlijk wel, door dit juist niet te doen. In Warhammer 40,000: Mechanicus speel je als het ware de tabletop getrouw na en dat is erg leuk! Niet alles is één op één overgezet, maar dat is alleen maar goed.

Echte alfa
Vaak als een ontwikkelaar je een alfaversie laat spelen, dan is het eigenlijk een bèta. Bulwark Studios maakt geen grappen: dit is een alfa. Bugs overal, menu’s die niet af zijn en een systeem om fouten te melden. Veel bugs zijn ook gewoonweg gamebreaking, waarbij je met ALT+F4 of Taakbeheer uit de gecrashte applicatie moet komen om iets te kunnen doen. Je leert dus heel snel je voortgang op te slaan.

Piep-stemmen
In Warhammer 40,000: Mechanicus speel je met de Adeptus Mechanicus. Dit is een leger, waarbij de soldaten ledematen hebben vervangen door mechanische exemplaren. Er is dan ook niemand aanwezig, die gewoon praat, want stembanden zijn blijkbaar een overbodige luxe. Iedereen maakt zijn eigen vorm aan machinegeluiden om informatie over te brengen. Gelukkig heeft elk personage een unieke stem, dus het is eenvoudig een ieder uit elkaar te houden. Het gepiep en gebrom is een originele vondst, in het begin van de game wordt er veel uitgelegd en dan wordt deze disharmonie snel irritant, maar gelukkig houdt het snel op.

Warhammer 40K: Mechanicus

Geluid
De muziek is minimalistisch en gedragen, zoals het hoort om de sfeer goed aan te geven. Ik heb meermaals geprobeerd om Warhammer 40,000: Mechanicus te spelen met mijn eigen muziek op, maar dan word je er toch minder ingezogen. Ook de hard metalen voetstappen in de grote gangen zijn goed weergegeven. Het geheel aan audio lijkt weinig, maar doet goed werk. Wel mogen er wat meer composities in de game, maar vaak genoeg wordt de beperkte setlist verbloemd door de spanning bij het spelen.

Het verhaal
Het verhaal voor Warhammer 40,000: Mechanicus is geschreven door de auteur Ben Counter, bekend van Black Library-boeken. Dit alles speelt zich af in het midden van de ‘Dark Imperium’-verhaallijn. Er zijn berichten dat op de planeet Silva Tenebris technische informatie te vinden is. Deze kan van vitaal belang blijken te zijn in de eeuwigdurende oorlog, die het Adeptus Mechanicus-leger aan het voeren is (uiteraard samen met hun broeders de Space Marines en vele anderen). Helaas kunnen er weinig manschappen gemist worden. Al snel blijkt, dat de tegenstand van de Necrons veel groter is dan gepland. Je kan dus maar een beperkt aantal (reken op 30) missies uitvoeren voordat jullie je tactisch moeten terugtrekken. Jouw doel is om zoveel mogelijk data te vinden in de korte tijd die jou rest. Om dat voor elkaar te krijgen moet je gaandeweg je beperkte aantal manschappen zo sterk mogelijk maken.

Warhammer 40K: Mechanicus

Gameplay
Je gaat met een groepje strijders van kamer naar kamer. Van tevoren zie je een symbool bij de ruimtes staan, zodat je weet wat je kan verwachten. Vaak is dit een kort verhaal met drie keuzes die je kunt maken. Zoals je gewend bent in verhalen van het Warhammer 40k-universum: het maakt niet uit wat je kiest, er zit altijd wel een gitzwart randje aan. Gelukkig is er een simpel en vakkundig save-systeem, waardoor je steeds voor iedere beslissing kunt opslaan en na een stomme keuze snel weer de oude situatie kunt herstellen. Natuurlijk kun je in bepaalde kamers ook in gevechten verzeild raken. Dan ben je in het bekende grid-systeem, dat we zo goed kennen van het ‘originele spel’. Ik heb alleen (nog) geen hoogteverschillen gezien. Voor iedereen die bekend is met turnbased strategiegames is de rest gesneden koek. Je kan een beperkt aantal vakken over het veld bewegen en een wapen gebruiken. Mocht je niet al je bewegingsvakken hebben gebruikt, dan mag je achteraf weer lopen. In het veld zijn cognition-punten te vinden, die je de mogelijkheid geven zware wapens te gebruiken, extra stappen te zetten en meer. Als je tegenstander en jij alle beurten hebben gebruikt, dan krijg je de mogelijkheid om een extra troep op het veld te plaatsen (mocht je deze nog voorradig hebben). Zodra alle tegenstanders dood zijn, houdt deze fase meteen op en keer je terug naar de kaart met kamers.

Warhammer 40K: Mechanicus

Pimp je priester
Je hebt twee soorten eenheden: troepen en tech-priests. Je troepen zijn kanonnenvlees en eenvoudig te vervangen. Ze hebben dan ook weinig mogelijkheden en kunnen vaak alleen mêlee vechten. Gaandeweg speel je steeds meer troepen vrij. Je kan troepen wel twee keer upgraden. Dat maakt ze dus sterker, maar geeft ze niet extra mogelijkheden. De tech-priests zijn vele malen krachtiger. Je kan hen helemaal stroomlijnen in disciplines (klassen), ze betere wapens geven, meer krachten, sterker pantser en ga zo maar door. Hier kun je goed onderscheid aanbrengen en je eigen speelstijl najagen.

Aanhoudende dreiging
In het verhaal worden er steeds meer Necrons wakker. Dat is ook de reden dat het spel een beperkt aantal missies heeft. Dit dreigingsniveau (xenos level) komt ook terug in de missies. Terwijl je zwerft door de gangen en kamers, kun je onbedoeld ervoor zorgen dat er meer Necrons op komen dagen in de gevechten. Dit kan gebeuren, doordat je te veel lawaai maakt, te lang in de gangen ronddoolt of iets heel anders. Meer Necrons in gevechten is werkelijk rampzalig en kan betekenen dat je echt een oude save moet inladen. Gelukkig is er ook de kans dat je het dreigingsniveau laat zakken.

Warhammer 40K: Mechanicus

Keuzes verkennen
Omdat de game je slechts een beperkt aantal missies geeft, is het de uitdaging om het vaker uit te spelen. Zo kun je achter het volledige verhaal komen. Natuurlijk sla ik de game gewoon erg vaak op met hele beschrijvende titels, zodat ik de vele zijpaden op verschillende wijzen kan doorlopen. Wat ik wel gemerkt heb, is dat je soms een ander dilemma wordt voorgeschoteld. Bij sommige keuzes die je maakt, zijn de resultaten steeds anders. De uitkomst kan verschillen van het verwerven van één gezondheidspunt en extra dreiging van twee tot vier gezondheidspunten zonder enige dreiging.  Het loont dus aanmerkelijk om een save game steeds opnieuw te starten voor het beste resultaat. Het voelt enerzijds aan als valsspelen, maar anderzijds voel je je weer genaaid door de RNG-goden als je het niet doet.

Politiek
Jij speelt als Faustinus en er zit zeker weten een diepere betekenis in de naam. Je geeft leiding aan een groep magi (commandanten) met ieder een eigen agenda. De een wil bijvoorbeeld zoveel mogelijk de dictaten van de machinegod Omnissiah volgen en de ander is uit op zoveel mogelijk kennis. Het is aan jou om steeds een goed overwogen keuze te maken welke magus je steunt. Je bent steeds beperkt in je acties en mogelijkheden, dus enig denkwerk is wel vereist. Ook kan het zijn, dat je keuze niet het gewenste of verwachte resultaat oplevert. In de tutorial liep ik tegen een stel sarcofagen aan van de Necrons. Als ik koos voor ‘onderzoeken’, dan gebeurde er ‘iets behoorlijk negatiefs’, waardoor ik geen informatie kreeg. De optie ‘verbranden’ gaf mij daarentegen mijn gewenste data. Dit maakt Warhammer 40,000: Mechanicus een stuk minder lineair dan je op het eerste gezicht verwacht.

Warhammer 40K: Mechanicus

Missers
Een aantal keuzes van de ontwikkelaars maken het spel helaas net wat minder leuk of omslachtiger. Met een ‘ranged’ wapen kun je alleen op afstand iemand raken. Als je naast je doelwit staat kun je dit wapen dus niet gebruiken. Helaas kun je jouw geweer ook niet inzetten als een andere vijand naast je staat, ook al mik je op zijn kameraad. Zeer irritant. Na een missie moet je jouw tech priests oplappen. Dat is extreem duur, namelijk 100 ingame geld per gezondheidspunt. Vervolgens wil je naar je volgende missie, maar iedere ‘troep’ die je meeneemt kost ook geld. In de latere missies kun je dus niet alle priesters oplappen en moet je je sterkste (en dus duurste) troepen thuislaten. Zaken die hopelijk aan de alfa-versie liggen, hebben te maken met de bewapening. Bij de wapens is het vaak onduidelijk waarom een priester deze wel of niet kan dragen. Er staan geen randvoorwaarden aangegeven waar je aan moet voldoen. Na missies krijg je ook vaak een mooi stuk schiettuig. Dit verschijnt helaas niet in je inventaris, maar is meteen verdwenen. Je kan ook midden in een gevecht gebeden (zogenaamde canticles) gebruiken. Deze geven bijvoorbeeld je priesters extra gezondheid, je troepen meer slagkracht en ga zo maar door. Na de missie worden de gebeden niet aangevuld, terwijl dat wel zou moeten.

Warhammer 40K: Mechanicus

Gewoon leuk
De versie die ik speelde zat, zoals gezegd vol bugs en was rampzalig. Het feit dat ik steeds weer Warhammer 40,000: Mechanicus opstartte om verder te spelen, geeft aan dat het gewoon een leuke game is. De gameplay is bekend en solide, je hebt erg veel aanpassingsmogelijkheden, het verhaal is onderhoudend en de lore klopt. Dit is het plezier van de tabletop, maar dan wel zonder het beledigen en uitdagen van je tafelgenoten, wat je in het echte leven steevast doet. Inderdaad, er zijn geen plannen voor een multiplayer-versie. Er zitten nog een aantal ruwe randjes aan, die Bulwark Studios er echt uit moet halen om een goede game neer te zetten.

Warhammer 40,000: Mechanicus komt 15 november 2018 uit voor pc (Windows, Linux en macOS). Het lijkt me sterk dat ze voor deze datum met een bèta kunnen komen en alle bugs weten te fixen. Als alleen de de gamebreaking vastlopers eruit worden gehaald, dan is dit voor de fans alsnog een aanrader.

Warhammer 40,000 – Mechanicus

Warhammer 40K: Mechanicus