Chronicle: RuneScape Legends

Chronicle: RuneScape Legends
Chronicle: RuneScape Legends
Chronicle: RuneScape Legends

Ontwikkelaar Jagex is bekend van de MMORPG Runescape en zij zijn al geruime tijd bezig een CCG te ontwikkelen op basis van de lore van die wereld. De stap naar CCG heeft Blizzard ook gemaakt met Hearthstone, maar Chronicle: RuneScape Legends is qua gameplay compleet anders. FOK! interviewde Jagex over hun nieuwste creatie.

Voor iedereen die niet weet wat CCG’s zijn, is eerst een introductie en daarna uitleg over de spelopzet in Chronicle: RuneScape Legends. Pagina twee legt uit hoe je aan Boosterpacks komt, hoe Dungeoneering werkt en het interview met Jagex.

Chronicle - Poster

Wat is een CCG?
Het begrip Card Collecting Game (CCG) is behoorlijk breed. Er zijn heel veel spellen die in deze categorie vallen, maar de gameplay kan erg verschillen. De eerste CCG’s waren uiteraard kaartspellen, zoals Magic: The Gathering. De hedendaagse digitale varianten verwijzen bijna altijd naar hun roots door ook echt de klassieke vormgeving van kaarten na te streven. Een CCG met ronde kaarten heb ikzelf nog nooit gezien. Je begint met een basisset kaarten en naarmate je beter wordt kun je meer (zeldzame) kaarten verzamelen. Ook is het mogelijk om extra “booster packs” los aan te schaffen. De kaarten hebben allemaal hun eigen waarde en karakteristieken, waarbij het gameplay-element om de vaardigheden van andere kaarten in het spel te beïnvloeden vaak wordt toegepast.

Je speelt tegen een of meer anderen tegelijk en de aantrekkingskracht van deze spellen is hetzelfde als met andere kaartspellen: met een slechte hand toch nog winnen. Bij CCG’s zijn er meer factoren die het spel spannend maken, omdat iedereen zijn eigen specifieke verzameling kaarten meeneemt. De balans in CCG’s is daarom erg belangrijk. Jij kan zo’n unieke kaart hebben, waarmee jouw deck haast onverslaanbaar is. Dit maakt het spel voor beginners dan behoorlijk saai en onhaalbaar.

Chronicle - Kaartvolgorde is vaak doorslaggevend

Balans in CCG’s
De combinaties van specifieke eigenschappen van individuele kaarten, kunnen, in de correcte volgorde gespeeld, verbazingwekkend krachtige resultaten teweegbrengen. Omdat deze combo’s soms zo inventief zijn, heeft de uitgever van het spel deze mechanieken niet altijd voorzien. Deze past dan de eigenschappen van de kaarten dan aan. Als een kaart zwakker wordt gemaakt, dan spreekt men over een ‘nerf’. Maakt de uitgever ze sterker, dan heet dit een ‘buff’ of een ‘revamp’.

De rol van de uitgever van een CCG is dus behoorlijk belangrijk. De introductie van nieuwe kaarten en het veranderen van huidige brengt altijd veel tumult teweeg.

Spelopzet van Chronicle: RuneScape Legends
In Chronicle kun je kiezen uit vijf Legends om mee te spelen, die ieder een eigen klasse vertegenwoordigen. Je hebt de magiër, de tank, de vampier, de wapensmid en de dief. De legends zijn weergegeven als miniaturen, oftewel kleine speelpoppetjes zoals je die kent uit bijvoorbeeld Hitman Go. Zo bewegen ze zich ook voort, alleen de animaties zijn wel vloeiend. Iedere legend heeft maximaal 30 gezondheid. Er zijn algemene kaarten voor iedereen en klasse-specifieke kaarten. Je speelt in totaal maximaal vijf rondes tegen de AI of tegen iemand anders. Je volledige deck aan kaarten is minimaal 30 en maximaal 35 kaarten groot. Chronicle maakt het wel complexer door je niet toegang te geven tot je volledige deck. Je begint met zes of zeven kaarten en je krijgt iedere ronde, chapters genaamd, drie nieuwe kaarten. Ieder chapter speelt zich af op een van de bekende locaties in Runescape. Zo zijn er onder andere de Grand Exchange, Amuscut Ruins, The Barrows en de Wizard Tower.

Iedere ronde heb je de mogelijkheid om maximaal vier kaarten neer te leggen. Er zijn monster-kaarten en hulp-kaarten. Monster-kaarten moet je eerst moet verslaan. Als dat je lukt, krijg je de aangegeven beloning die kan variëren van een wapen tot goud. Hulp-kaarten kosten doorgaans goud. Na betaling geven ze je gezondheid, een wapen of iets anders.

Het is belangrijk dat je jouw kaarten in de juiste volgorde neerlegt. Bijvoorbeeld: je verslaat een monster en dat geeft jou drie goud. Met twee goud koop je daarna gezondheid en een kaart later koop je met je laatste goud een zwaard. Als je eerst probeert gezondheid te kopen, maar je hebt niet genoeg goud, dan lukt dat dus niet en dat is zonde van je kaart. Chronicle geeft altijd van te voren aan als je zoiets stoms probeert, dat dit geen verstandige zet is. Je krijgt waarschuwingen als je niet genoeg goud of health hebt in een van de vier stadia in een chapter. Of dat je een wapen-buff vraagt, maar tegen die tijd geen wapen meer zult hebben. Omdat ook de reden wordt gegeven helpt dat erg om het spel snel te begrijpen. Maar je hebt ook een tegenstander en deze kan jouw spelverloop beïnvloeden. Als deze goud van je steelt, je wapen kapot maakt of de monsters tegenover je sterker maakt, dan heb je een behoorlijke uitdaging.

Overleven jullie beiden deze vijf chapters, dan ga je direct op elkaar inrammen, tot er één legend blijft staan.

Chronicle - Kies je kaarten

Strategieën en Tactieken
De tank van Chronicle heet The Raptor. De strategie hierbij kan zijn om zoveel mogelijk pantser te verzamelen. In het eindspel heb ik eens 47 pantser gehad en 30 gezondheid. Dan weet je behoorlijk zeker dat je hebt gewonnen.
Een ander legend is Vanescula, een vampier. Een handige tactiek is de ander dusdanig te verzwakken, dat deze het eindspel niet eens haalt. Omdat Vanescula direct de gezondheid weg kan zuigen en dus je pantser negeert, is zij erg gevaarlijk.

Dit zijn twee simpele voorbeelden wat je kunt doen met je kaarten. Er zijn genoeg tactieken te bedenken, want met iedere progressie door het spel krijg je toegang tot meer verschillende kaarten.

Een goede stelregel die ik heb ontdekt: als winst of verlies erg sterk samenhangt met wie het spel mag beginnen, dan moet je jouw deck beter samenstellen en stroomlijnen. 30 kaarten in je deck werkt beter dan 35.

Hoe kom je aan Boosterpacks?
Je kunt uiteraard je spaarrekening plunderen en allemaal boosterpacks kopen, maar dat is niet de charme van het spel. Jagex heeft dit leuk ondervangen, door alleen basis boosterpacks te koop aan te bieden. Deze kun je ook krijgen door gewoon het spel te spelen. Als je de tutorial doorloopt en iedere legend van de AI verslaat op brons, zilver en goud, dan krijg je in totaal drie boosterpacks. Zodra je met een legend level 10 hebt behaald, dan heb je alle basiskaarten voor deze legend vrij gespeeld. Bij het behalen van level 15 krijg je wederom een boosterpack.Er zijn daily quests, epic quests, specifieke class challenges en achievements. Voor het doen van alleen al de epic quest krijg je 1000 koper en dat is de prijs van een boosterpack. Kaarten die je niet wilt kun je recyclen voor juwelen. Met de juwelen kun je kaarten maken (craften) en opwaarderen.Natuurlijk kun je ook packs kopen en voor €7,49 krijg je de startersaanbieding van 12 boosterpacks. 

Chronicle - Kies je kaarten voor Dungeoneering

Dungeoneering
De meest uitdagende speelmodus in Chronicle is dungeoneering. Je kunt hier veel ingame geld (koper) winnen, maar ook boosterpacks en juwelen om kaarten mee te maken. Elke keer dat je de dungeoneering-modus induikt, verdien je sowieso ook een boosterpack. Maar het entreegeld voor dungeoneering is 1500 koper of 100 platinum. Je stelt van willekeurige kaarten ter plekke een deck samen waar je mee de kerkers ingaat. Je hebt drie levens en per niveau zijn er 4 tegenstanders die je moet verslaan. Tussen de potjes door kun je gelukkig gewoon pauzeren, want anders kun je nooit naar de wc.  Win je van de eerste drie, dan heb je een boosterpack en 500 koper gewonnen. Dan speel je als het ware quitte met je entreegeld. Win je van alle twaalf, dan heb je meer dan 3000 koper, juwelen en ook je boosterpack. In Dungeoneering verdien je ook veel meer XP, dan in de andere speelmodi. Je kunt hier je legend dus snel levellen.

Chronicle - Dungeoneering

Nu op Steam
Chronicle was lang in een gesloten bèta, toen een open bèta en is sinds 26 mei op Steam uitgekomen. Dit heeft voordelen voor het speelgemak. Eerst moest je steeds opnieuw inloggen en nu start Chroniclemeteen op, omdat je reeds in Steam bent ingelogd. Ook zijn er nu achievements die netjes worden bijgehouden en uiteraard de interface van Steam en het gemak daarvan.

Komen er ook toernooien?
Er gaan al sinds de beta stemmen op om van Chronicle een officiele esport te maken. Community manager Hawkins hintte hiernaar op Twitter en later kwam de bevestiging.

Interview met Jagex
Het interview was met Jon Wilcox, de PR-manager van Jagex en voornamelijk met Connagh Hawkins, de community manager. Ik heb de vragen en antwoorden kort weergegeven, want je kunt je voorstellen dat we weleens afdwaalden van het onderwerp. Als er niets bijstaat, dan heeft Hawkins gereageerd.

Jagex is bekend van Runescape. Hoe kwamen jullie erbij om een CCG te maken?
Bij Jagex werken veel CCG-fans. Er werden steeds post-its en kaartjes van games opgehangen in de gemeenschappelijke ruimte. Daar wilden we iets mee doen. Twee jaar later was Chronicles geboren.

Komen er nog andere games op basis van het Runescape-universum? Misschien een Action-RPG?
(Wilcox) In deze industrie kun je niet stil blijven staan. Op het moment zijn we volledig gefocust op Chronicles. We hebben al twee jaar een team van 20 mensen erop zitten die uitsluitend met Chronicles bezig zijn.

(Hawkins) Dus ze zijn niet met Runescape bezig, maar alleen met Chronicles. Op het moment dus niet, maar alles kan in de toekomst.

Waarom hebben jullie gekozen voor de vormgeving van miniaturen?
Nou, we zijn grote CCG- en bordspellenfans. We wilden dus ook het gevoel van bordspellen meenemen in Chronicle. Dat je het gevoel hebt dat je met iemand een bordspel aan het spelen bent. Later komt er ook customizing in Chronicle. Je kan je Legends, je pantser en je wapens aanpassen en verven hoe jij dat wilt. Net zoals je dat doet in het bordspel van Warhammer. Deze toevoeging komt er heel snel.

Is het niet een idee om een Chronicle-versie te maken met een Warhammer-thema?
Nou, dat weten we zo net nog niet…

De tutorial legt niet uit hoe Dungeoneering, crafting of deck building werkt. De meeste info staat op jullie website of Reddit. Komt dat nog?
We staan altijd open voor feedback. De tutorial wordt in de tussentijd nog verder aangepast. Om de beginnende spelers te helpen met deck building, hebben we voorbeelddecks aangemaakt. We werken er ook aan om YouTube-video’s te maken met handleidingen en uitleg.

Houden jullie vast aan de huidige user interface?
We zijn erg blij en tevreden met de UI.

Als je aan het deck builden bent dan is het niet zo makkelijk om al je kaarten te zien. Zou het niet handiger zijn om delen in te klappen? Of om meerdere kolommen te hebben?
Het inklappen is wel iets waar we naar willen kijken. Dat zou goed kunnen werken

Komen er meer animaties van de legends? Op het moment zijn er weinig animaties die weergeven dat ze verdrietig of boos zijn (als ze verliezen)?
Ja, er komen zeker meer animaties. Ook komen er reacties van de AI op hoe jij jouw Legend hebt gepimpt.

Komen er ook meer legends?
Ja, zeer binnenkort komt Morvran, de slayer master Elf met zijn twee kruisbogen.

Afbeelding weergeven op TwitterAfbeelding weergeven op TwitterAfbeelding weergeven op TwitterAfbeelding weergeven op Twitter

Het aantal locaties wordt ook uitgebreid?
Er komen veel meer locaties. De wereld van Runescape is behoorlijk uitgebreid. We willen al die iconische locaties erin verwerken.

Wanneer komen de mobiel versies voor Android en iOS?
Later dit jaar. We kunnen nog geen specifieke datum geven

En VR?
Misschien. Op dit moment is er een gimmick met Oculus Rift, maar dat is niet serieus. Misschien dat we daar later nog eens naar kijken.

Hoe zit het met de connectie met Runescape? Willen jullie mensen overtuigen om ook de MMO te spelen of juist de CCG?
We willen ideeën en geluiden horen van de gemeenschap wat zij graag zouden willen zien.

Welk voordeel krijg je als je beide Jagex-games speelt?
We denken alleen aan cosmetisch voordeel. Dus dat je in Chronicles aan iemand kan zien dat hij of zij ook Runescape speelt.

Er zijn geruchten dat de Jogre Shaman en de Gorgle-kaart een nerf krijgen. Klopt dit?
Ja, dat klopt. Maar er worden ook nieuwe kaarten geïntroduceerd. We zijn constant bezig om de balans in Chronicle goed af te stellen. Aan het eind van ieder seizoen worden de kaarten aangepast en meer kaarten toegevoegd.

Hoe lang duurt een seizoen?
Dit eerste seizoen is langer dan normaal. Een seizoen duurt normaal een maand, dus juni, augustus..
Iedereen die zichzelf verbetert gedurende het seizoen kan grote en leuke beloningen verwachten. Je hoeft dus niet elke dag te spelen om bonussen te krijgen.

Komen er ook Guilds?
Dat is een mogelijkheid waar wij nog naar kijken in de toekomst. Mogelijk… Er komt geen ingame chat functie. We kijken wel naar de optie om te kunnen chatten met je ingame vrienden.

Chronicle - Actie

Conclusie:
Chronicle is een originele uitvoering van het CCG-concept, door je de kaarten per ronde al te laten kiezen. Dit zorgt voor veel tactisch nadenken en anticiperen. Om je legends op een behoorlijk niveau te krijgen moet je wel grinden. Hierbij krijg je wel boosterpacks om te pijn te verzachten. De betere kaarten in het spel kun je maken met juwelen en dat zorgt ervoor dat je zonder geld te betalen ook aan een goed deck kan komen. 
Als deze vorm van CCG spelen je ligt, dan ben je er snel heel goed in. Vind je het niks, dan kost het je ook niks. Gewoon even de tutorial proberen en dan weet je genoeg.

Pluspunten
  • Origineel concept van een CCG
  • Snel te leren
  • Verslavend door quests en stats

 

Minpunten

  • Levellen van legend gaat niet snel
  • Geen uitleg over craften
Gespeeld op pc. Android en iOS-versies komen later dit jaar.