Kritika Online

De populaire mobiele game Kritika heeft nu ook een MMORPG variant voor pc gekregen: Kritika Online. Ontwikkelaar En Masse Entertainment is Amerikaans, maar onderdeel van de grote Zuid-Koreaanse ontwikkelaar Bluehole en dat merk je in alles.

Aziatisch
Als je van Aziatische stijl MMO's houdt, dan zit je geramd. Je kunt kiezen om te spelen met stoere mannen, metroseksuelen en wulpse vrouwen in sexy kleding. Ook alle NPC's vallen in deze categorieën. Je moet ervan houden. Aziatische MMO's staan ook bekend om het vele grinden. In Kritika Online ligt dat ook op de loer, al is het hier een stuk subtieler verstopt.

Anime
Kritika Online is echt een anime-game. Dat zie je aan alles af. De tekenstijl, de conversaties en het verhaal laten je echt denken dat je in een serie speelt. Ik word daar zeker wel blij van. Hoe seksistisch de dames ook zijn afgebeeld, het is tegelijk zo potsierlijk dat je het niet meer serieus kunt nemen. De spierbundels van de heren zijn ook met een infuus aan anabole steroïden niet te realiseren. De monsters waar je tegen vecht lijken nog het meest op de standaard-monsters die we kennen.

Klassen
Op het moment zijn er drie klassen, maar meer zijn in ontwikkeling. Nu kun je kiezen tussen Warrior, Rogue en Mage. Na level 15 kun je evolueren tot drie hogere vormen van je klasse. Dit systeem is leuk gedaan. Van elke skill en klasse zijn er korte filmpjes die je kunt kijken om te weten wat het inhoudt.

Skills
De skills zijn over the top en erg mooi gemaakt. Je hebt ze nodig ook, want in deze typische hack 'n slash komen de vijanden met groepen tegelijk. Als mage heb je genoeg ‘area of effect'-spreuken om flink veel schade tegelijk aan te brengen tegen meerdere snoodaards. Een warrior gaat gewoon als een malle met zijn zwaard tekeer, maar een rogue maakt het erg bont met twee zwaarden en espresso als bloed.

MMO maar toch niet
In de dorpjes zie je andere spelers rondlopen. Als je eropuit gaat om te hakken, dan ga je naar een portal en kies je een zone uit. Maar hier loop je weer alleen rond. Als je met anderen eropuit wilt gaan, dan moet je reeds in het dorp een groep formeren. De zone waarin je vecht is weer onderverdeeld in deelgebieden. Na het elimineren van alle vijanden in een gebied kun je door een portal naar een ander deel van de zone. Op mijn mobiel snap ik deze indeling, maar op pc is het gewoon vreemd.  De laadtijden zijn erg kort en de gebieden erg klein. Totaal onnodig, omdat er ook nog eens geen andere spelers rondlopen.

Score
Voordat je een zone binnengaat kun je instellen op welke moeilijkheidsgraad je deze wilt spelen. Dat heeft natuurlijk direct invloed op de loot en xp die je kunt verdienen. Na het uitspelen van de zone en het verslaan van de baas krijg je een score in Aziatische stijl, waarbij S het hoogste is, gevolgd door A, B tot en met E. Je kunt zones steeds opnieuw spelen voor meer loot en xp.

Loot
Natuurlijk pak je genoeg op wat je vijanden laten liggen bij hun overlijden. Alle troep die je niet kunt of wilt verkopen, kun je recyclen voor kristallen. Lekker handig! De spullen die je wel wilt houden zijn vaak echt de moeite waard. Je kunt je pantser en je wapen ook verbeteren. Natuurlijk kun je deze zaken ook kopen, maar dat is nooit aan te raden.

Free-to-play
Kritika Online is gratis om te spelen. Je kunt ook echt geld uitgeven in de vorm van EMP en KRED. EMP is een valuta die geldt voor alle games van En Masse Entertainment, zoals TERA. KRED is alleen geldig in Kritika Online. En Masse Entertainment heeft toegezegd dat je alleen kunt betalen voor cosmetische dingen en gemakzucht. Of ze met dit laatste dubbele xp voor een bepaalde tijd bedoelen, merken we vanzelf. Er is ook ingame goud. Daar kun je niet de leuke dingen van kopen, zoals huizen. Goud gebruik je voornamelijk voor drankjes en het verbeteren van je gear. Ook kun je alleen zaken verkopen aan anderen via een veiling (Auction House). Dit is gedaan om bots en goudhandeltjes tegen te gaan. Hopelijk werkt het afdoende.

Gameplay
De vraag is natuurlijk hoe lekker dit allemaal speelt. Voor mij is Kritika Online duidelijk een casual MMO in de lijn van bijvoorbeeld Mu Legend. Je hoeft je hoofd er niet echt bij te houden en kan even na een lange dag lekker rossen. Voor serieuze gamers is er wel wat extra te ontdekken, zoals het verbeteren van je pantser, een guild opzetten en hoge scores neerzetten. Degenen die mijns inziens echt van Kritika Onlinekunnen genieten zijn toch de meer relaxte spelers die niet noodzakelijk met anderen willen spelen. Hieronder kun je gameplay van mij zien in de vroege fases van het spel.